donderdag 15 januari 2015

Zonne-energie

De elektriciteitskosten zijn de laatste jaren de pan uit gerezen en behoren nu tot de hoogsten in Europa. Het helpt echter niet om zuiniger met stroom om te gaan want hoe minder je gebruikt hoe duurder het zal worden. De energiemaatschappijen hebben namelijk teveel energie ingekocht en om de overcapaciteit, en daardoor de verliezen, te compenseren, worden de kosten over de klanten verdeeld.
Wat alles nog verergert is dat nu iedereen over een digitale meter beschikt, die ieder mini-wattje dat je teveel gebruikt afstraft met het uitschakelen van de stroom in je huis. Niet alleen ik moet regelmatig buiten het hek naar de meter lopen, want als ik door Pedreguer rijd zie ik regelmatig mensen buiten voor hun elektriciteitskastje staan om op een knop te drukken zodat minstens de lichten in je huis weer aangaan. Als je te weinig stroom voor je huis hebt ingekocht was dat voorheen geen probleem, maar met de digitale meter is dat onmogelijk geworden.
Wat te doen met de zwembadpomp, boiler, wasmachine, droogmachine, strijkijzer, afwasmachine, magnetron, oven, kookapparaat, de stofzuiger, televisie, computer, om maar wat op te noemen, als die teveel stroom vragen ? Een luxe probleem, dat geef ik toe, maar ik zou toch ook niet graag meer terug willen naar de tijd van mijn moeder, die de was in een grote teil op het gasfornuis kookte, met de handen uitwrong, om daarna alles in de tuin aan lange lijnen te laten wapperen om te drogen, als het niet regende natuurlijk.
Goed, eerst maar overal tijdklokken aangehangen, zodat ik kan wassen als de boiler uit is, etc., maar zelfs dat werkt niet altijd. Daarna de elektricien gevraagd om advies. Meer kW contracteren was zijn advies, minstens 5.7 kW. Iberdrola, mijn elektricitetsmaatschappij berekent daarvoor 8800 €, want er moet een nieuwe lijn vanaf de weg worden aangelegd en een nieuw huisje worden gebouwd om het nieuwe meterkastje heen. Daar komen de kosten van de elektricien nog bij.
Een andere optie was om dan eindelijk maar eens zonnepanelen aan te schaffen, de aanschaf is ietsje duurder, maar met de uren zonneschijn die wij hier hebben is het toch de aangewezen manier om schone energie op te wekken ?

Iberdrola wil mijn overgeproduceerde stroom niet terugnemen of compenseren, want daar houden ze niet van, hoe zouden ze ooit winst kunnen maken als iedereen dat zo maar ging doen ?




2 opmerkingen:

Unknown zei

Hallo Jannette, Mooie blog, wij zijn volop in de race om een woning te kopen in Spanje (Javea). Graag zou ik u enkele vragen willen stellen over zonnepanelen,maar ik lees heel wat negatiefs over het beleid er van in Spanje.Hartelijk dank voor u reactie,
Christophe Vanderbeken
ch.vanderbeken@gmail.com

Koos Janssen zei

Stom toevallig kwam ik je blog tegen.. Minstens 45 jaar geleden dat we elkaar nog gezien hebben. Jij woont dus in Spanje, IKON Brabant,
In ‘s Gravenmoer, 20 Km ten noorden van Breda.

koos.janssen@ziggo.nl