vrijdag 2 januari 2015

Inbraak

Na 29 jaar in Spanje te hebben gewoond en overal om ons heen werd ingebroken behalve bij ons, dacht ik dat wij bijzondere beschermengelen hadden.
Niet dus, een week nadat mijn man was overleden en ik met mijn vriendin weg was om de overlijdensakte op het gemeentehuis af te halen en daarna te gaan lunchen, sloeg het noodlot toe.
Midden op de dag, in stralende zonneschijn, hadden de dieven hun kans schoon gezien. Bij het binnen rijden op het oprijpad zag ik onmiddellijk dat het foute boel was toen ik de honden buiten zag lopen en de luiken en ramen op de bovenverdieping wijd open stonden. Ik wist zeker dat de honden binnen waren toen we weggingen en de ramen en luiken dicht. Ook de voordeur en de patiodeur stonden open, beide sloten waren geforceerd.
Het bleek dat ze een gat hadden gemaakt in de omheining achter het huis ( het huis ligt tussen de sinaasappelboomgaarden), via de patiomuur in de patio terecht waren gekomen, waarschijnlijk dachten ze dat ze zo ongezien in het huis konden komen. Dat ging niet vanwege de tralies voor de ramen en deuren. De deur naar het buitenterras was op slot, dus die moesten ze forceren. Daarna stonden ze gelijk voor de voordeur die ook werd opengebroken.
In huis was het een enorme chaos,de inhoud van alle laden en kasten lag overal verspreid. Ze hadden pech, want ik had mijn belangrijkste juwelen bij me, eveneens mijn Ipad, camera, papieren en geld. Het enige wat ze de moeite waard vonden om mee te nemen waren mijn laptop, flatscreen televisie en de Ipad van mijn vriendin.




De lokale politie was er na 10 minuten en de Guardia Civil kwam vlak daarna. Ze namen de schade met een camera op en schreven een rapport dat ik moest ondertekenen. Ik moest naar het bureau van de GC als ik alle gegevens kon overleggen van de gestolen goederen. De verzekering gebeld die gelijk een slotenmaker vanuit Alicante stuurde om de sloten en het gat in de omheining te herstellen.

Achteraf bleek dat de verzekering ( Linea Directa) de schade niet wilde vergoeden omdat de verzekering op naam stond van mijn overleden echtgenoot. Bovendien deden ze moeilijk over de nota´s die ik had overlegd. Eerst wilden ze ook nog foto´s van de gestolen goederen zien en toen ik die opstuurde zeiden ze dat dat geen bewijs was dat die spullen ook inderdaad van mij waren ! En als ze al hadden vergoed krijg je slechts de dagwaarde die ieder jaar met 25% wordt verminderd.

De conclusie is: sluit een verzekering bij een lokale verzekeringsagent af op beide namen en nooit online...en schaf een goede alarminstallatie aan !
Beide heb ik inmiddels gedaan.


2 opmerkingen:

Daniel zei

Vreselijk zeg! Heb je het al zwaar en dan maken ze het nog moeilijker ook. Hopelijk gaat het nu stukje beter met je?

Unknown zei

Vervelend.
Wij willen met de auto door Spanje.
Heb je tips?
Groet Frans en Will Bergman